Nypon, nässlor och ogräs

Mer eller mindre varje morgon vid frukosten fylls jag av ett skratt inombords. Nästan samtliga i vår klass har någon eller några burkar med sig till frukosten med allt från dadlar eller B-jäst till nyponpulver eller kokos i. Vi kommer med våra påsar, dukar upp på bordet, dekorerar vår gröt eller fil med våra saker och känner oss lite nyttiga. Själv har jag varje morgon en kopp med koriander- och russinte med mig som jag dricker för mina utslag, en burk med B-jäst som även det för min hud, samt en burk med nypon- och nässelpulver vilket jag tar för att få i mig lite mer vitaminer och mineraler i hopp om att hålla mig friskare. Våra dagliga frukostbestyr är så fina men så roligt. Hur som haver; jag har fått frågan av några personer om jag inte kan berätta lite mer om just nypon- och nässelpulver och visst kan jag det. Om ni, mina fina klasskamrater, läser detta får ni gärna fylla i och berätta mer.

I höstas fick jag och mina klasskamrater göra pulver av nypon och brännässlor och vi gav oss ut i naturen för att samla material. Brännässlorna var vid denna tiden lite förvuxna men topparna gick fint att använda. Plockar man brännässlorna tidigare på säsongen, precis när de är så där späda och fina, är det himla gott att både koka soppa och baka bröd på dem. Nypon får man plocka en hel del av för att få ihop till en lagom mängd pulver. Om man plockar de där större rundare nyponen eller de smala mindre har ingen betydelse men de större är lättare att kärna ur och blir snabbare en större volym.

Brännässlorna hängde vi sedan på tork och nyponen kärnade vi ur och torkade i en torkugn. Nypon kan även torkas på ett lakan eller liknande men då bör man se till att de inte ligger i ett lager ovanpå varandra samt röra bland de lite då och då så att dem inte möglar. När det torkat mixas nyponen till ett pulver och bladen från nässelkvistarna plockas av och smulas eller mixas även de till ett pulver. Färdigt att hälla i burkar!

Nypon är ett av våra mest C-vitaminrika bär och är bra vid nedsatt immunförsvar samt vid inflammation och värk i leder. Brännässlan innehåller även den massvis med C-vitamin men även mineraler som järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel som tillsammans kan hjälpa vid trötthet, nedsatt immunförsvar, vitamin- och mineralbrist och låga blodvärden. Inte vet jag om det bara sitter mellan mina öron eller om det faktiskt fungerar men sedan jag började strö någon tesked av det nässel- och nyponpulver jag tillverkade denna dag över min yoghurt varje morgon, vilket är sedan i september i höstas, har inte mina förkylningar som brukar bryta ut minst tre gånger per termin vågat visa sig. Tack må jag säga vad det än är som hjälpt mig!

En annan sak jag kan rekommendera av naturens primörer är ogräset målla. I somras gjorde jag en omelett på den och det blev verkligen himla gott. Lite som spenat smakar det och bladen ska tydligen vara väldigt proteinrika. Här skrev jag om min omelett på svinmålla.

När ni plockar nypon, brännässlor, mållor eller vad det nu kan tänkas vara; tänk på att inte plocka de i närheten av en väg. Har förresten ni några roliga tips på saker man kan göra med naturens tillgängligheter? Det är så spännande!

Posted in Återbruk, självhushållning och miljötankar, Köksstök och recept, Naturens skafferi, Trädgården. RSS 2.0 feed.

2 Responses to Nypon, nässlor och ogräs

  1. Victoria says:

    Sånt borde man bli bättre på, att ta vara på det som finns runt om kring i naturen!

  2. Victoria says:

    Tack för att du skrev inlägget :)
    Jag ska verkligen försöka komma ihåg att testa något utav dessa tips. Är det nypon som kommer på buskarna man har i trädgården här hemma? Isf tror jag att vi har några sådana buskar på tomten nu när vi köpt hus :)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *